Przychodzi moment, kiedy trzeba dokonać bilansu. Często dzieje się tak na początku zatrudnienia. Warto jednak regularnie, w stałych odstępach czasowych - dokonać samooceny. Ta zaproponowana dotyczy handlowca. Niemniej warto, aby każdy - niezależnie od wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska - stworzył sobie formularz z pytaniami tak, aby dokonywać swoistego monitoringu samego siebie.
Zapraszam!
Pracując z handlowcami zawsze szukam czynników sukcesu. Czynników, które decydują, że dana osoba jest efektywna o efektowna w swojej pracy. Czynniki te, przekształcone w pytania, pozwalają dokonać bilansu. Podzielono je na trzy grupy.
Własne umiejętności
- Czy znasz swoje słabe strony?
- Czy daje się rozwijasz?
- Czy dobrze wygląda Twoja współpraca z innymi działami firmy decydującymi o sprzedaży?
- Czy pozyskujesz nowych klientów?
- Czy zwracasz uwagę na decydujące zalety swojej oferty?
- Czy podzieliłeś klientów według priorytetów?
- Czy zawsze jest przygotowany do rozmowy z klientem?
- Czy używasz właściwej argumentacji w rozmowie z klientem?
- Czy utrzymujesz z klientem stały kontakt?
Znajomość produktu
- Czy wiesz, jaki produkt sprzedajesz?
- Czy wiesz, jakie korzyści zaoferujesz klientowi?
- Czy wiesz, kto lub co konkuruje z Tobą?
- Czy wiesz dlaczego Twój produkt jest równie dobry jak twoich konkurentów?
- Czy kiedykolwiek sam sprzedałeś oferowane produkty?
- Czy planujesz wprowadzić do sprzedaży nowe produkty?
Znajomość rynku
- Czy znasz i rozumiesz rynek, na którym pracujesz?
- Czy jesteś w stanie szczegółowo scharakteryzować nabywców?
- Czy wiesz, dlaczego klienci kupuj ą Twój e produkty?
- Czy przeprowadziłeś ocenę mocnych i słabych stron sprzedawanych produktów?
- Czy wiesz, ile kosztuje Cię dotarcie do klientów?
- Czy zdajesz sobie sprawę z tego, ile klienci gotowi są wydać na zakup Twoich produktów?
- Czy możesz dostarczyć klientom produkty wtedy, kiedy oni tego chcą?
- Czy obecnie masz dostateczną liczbę zamówień i klientów?
- Czy wytyczasz trasy wizyt do klientów?
Są to tylko przykładowe pytania, które warto sobie zadać. Niemniej warto stworzyć swój własny katalog pytań tak, aby odpowiedzi na nie przynosiły refleksję i pomagały w rozwoju.
Powodzenia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz