Pierwsze kroki "nowego" menedżera cz. VI (marża i narzut)

- Szefie chciałbym zarobić na tym produkcje 20% - powiedział młody menedżer.
- Jaka zatem powinna być cena produktu dla klienta skoro kupiłeś go za 100 zł? - zapytał szef.
- 120 zł.
- To wtedy zarobisz 16,6%.
- No własnie, coś mi nie idzie z tymi rachunkami.
Pomocy!
Sprawa wydaje się teoretycznie prosta. Powiększyłeś cenę dla klienta o 20% to powinieneś o tyle procent więcej zarobić i generalnie tak jest, ale nie do końca.

Młodzi adepci sztuki handlowej mają problem w rozróżnieniu dwóch zagadnień - marży i narzutu. Niemniej jest to dość proste. Marża jest różnicą pomiędzy ceną zakupu i ceną sprzedaży. Zatem wartościowo - jeśli kupiliśmy coś za 100 zł i sprzedajemy za 120 zł - zarobiliśmy 20 zł. "Trudniej" kiedy chodzi o wyliczenie procentów? Nic trudnego. Zobacz!

Marża = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena sprzedaży.
W naszym przykładzie M = (120 zł - 100 zł) /120 zł. Zatem uzyskujemy 0,166666. Jeśli zatem pomnożymy uzyskany wynik przez 100 uzyskamy marżę procentową, która wyniesie nam w zaokrągleniu 16,67 %.

No dobrze - zatem jak wyliczyć o ile należy podnieść cenę zakupu tak, aby uzyskać 20% marży? Należy poznać właściwy narzut. Wartościowo narzut liczymy dokładnie tak samo jak marżę. Jest to po prostu różnica pomiędzy ceną zakupu i ceną sprzedaży. Ale procentowo uzyskamy inną wartość.

Narzut = (cena sprzedaży - cena zakupu) / cena zakupu.
W naszym przypadku będzie to N = (120 zł - 100 zł) / 100 zł. Uzyskujemy 0,2. Jeśli analogicznie pomnożymy wynik przez 100 uzyskamy narzut procentowy, który wyniesie w naszym przypadku 20%.

Zatem przy narzucie 20% uzyskamy 16,67% marży - tyle zarobimy.

Czy trzeba to "ręcznie dopasowywać"?
Oczywiście, że można to zrobić prościej posługując się wzorem:
Cena sprzedaży = Cena zakupu / 1 - marża.

W naszym przykładzie:
Cena sprzedaży = 100 zł / 1 - 0,20 = 100 zł / 0,8 = 125 zł.

Zatem, aby zarobić na danym produkcie 20% (marża) powinniśmy skorygować cenę zakupu o 25% (narzut). Relację pomiędzy marżą i narzutem prosto możemy przedstawić wzorem:
N = M / 1 - M

Powyższy wzór pomoże odpowiedzieć nam na pytanie - o ile procentowo powinienem podnieść cenę produktu w stosunku do jego ceny zakup, aby uzyskać zakładaną marżę. W naszym przypadku:

N = 0,2 / 1 - 0,2 = 0,2 / 0,8 = 0,25
Oczywiście, aby wynik był w procencie przemnożymy go przez 100%.
Czyli, aby uzyskać 20% marżę - trzeba zastosować 25% narzut.

Proste :)  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz