Przede wszystkim udzielając informacji zwrotnej musimy pamiętać, aby nie była ona odebrana jako atak na naszego partnera i tym samym - nie wywołała reakcji obronnych. Przekazywana informacja ma być pomocą i ma sprawić, iż dzięki niej nasz partner w relacji uzyska korzyść dla siebie.
Podstawowe zasady:
- mówmy zawsze o zachowaniu danej osoby, a nie o samej osobie. A wiec w opisie używamy przysłówków (jak?), a nie przymiotników (jaki?). Np. "twoje zachowanie było nierozsądne" zamiast "jesteś nierozsądny".
- skupiamy się na własnych spostrzeżeniach, nie formułujemy uogólnień. A zatem "zauważyłem, iż..." zamiast "twoje zachowanie oznacza, iż...".
- posługiwanie się opisem, a nie oceną - opis zachowuje znamiona obiektywizmu, ocena jest wartościowaniem,
- warto, aby w opisie posługiwać się kategoriami "mniej lub bardziej" zamiast "tak lub nie",
- skupiamy się na sytuacji "tu i teraz", a nie na zachowaniu "gdzieś i kiedyś",
- nie dajemy rad, przekazujemy swoje pomysły i dzielimy się informacjami,
- badamy możliwości - nie dajemy gotowych rozwiązań, wiele jest dróg wiodących do pożądanego celu,
- skupiamy się na korzyściach jakie informacja zwrotna przyniesie dla tego, który ją przyjmuje,
- objętość przekazywanej informacji powinna być dostosowana do zdolności percepcyjnych danej osoby,
- zadbajmy o właściwe miejsce i czas udzielania informacji,
- koncentrujemy się na tym, co zostało powiedziane, a nie powodów komunikatu.
Właściwe przygotowanie się do udzielenia informacji i odpowiednie przeprowadzenie może pozwolić uniknąć negatywnej reakcji przyjmującego. Negatywna reakcja może wynikać między innymi z:
- braku przyzwyczajenia do takiej formy przekazywania informacji,
- zawyżonej samooceny,
- niechęci do podejmowania zmian,
- arogancji,
- braku pewności siebie,
- poczucia zagrożenia pozycji lub reputacji.
Wskazana byłaby właściwa konstrukcja komunikatu - powszechnie używa się określenia "kanapka".
A więc najpierw przekazujemy informację pozytywną, następnie właściwa informację zwrotną, kończymy ponowną informacją pozytywną. Np. jestem zadowolony z twojej pracy... ostatnio zauważyłem, iż... wiem jednak, iż to chwilowe problemy, gdyż twoja praca jest wartościowa.
Jakie macie doświadczenia z udzielaniem informacji zwrotnej?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz