O budowaniu czy kreowaniu odpowiedniego i korzystnego wizerunku powiedziano i napisano wiele. Wydaje się jednak, iż jeszcze bardzo dużo pozostało do zrobienia. W jednym z poprzednich wpisów poruszyłem temat personal branding'u - i chciałbym jeszcze raz stanowczo podkreślić - ma on znaczenie dla każdego, kogo sukces zależy od innych ludzi... zatem praktycznie dla każdego we współczesnym świecie.
W budowaniu wizerunku nie warto opierać się na tym, co nam się wydaje - raczej powierzyć go profesjonalistom. Niemniej nie każdego na to stać. Zatem zwykle w takim wypadku warto sięgnąć po odpowiednią lekturę. Ale jak to z każdą książką - nie wystarczy ją przeczytać, ale trzeba jej rady wdrożyć w życie.
Każda z poniższych książek zawiera wiele ciekawych informacji i porad. W mojej opinii jednak wszystkie one mają znaczącą wadę - nie są kompletne. Zatem, choć ich zakres będzie się zazębiał, żadna z nich nie może sobie rościć prawa kompleksowego ujęcia zagadnienia jakim jest budowanie wizerunku.
Grażyna Białopiotrowicz, Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Warszawa 2009
Informacje zawarte w tej pozycji to absolutne minimum, niemniej trzeba ją czytać z wielką rozwagą. Książka wydana w 2009 roku zawiera nieaktualną wiedzę, albo też poglądy autorki, iż tak "się powinno" - nie mają wiele wspólnego z kanonami. Jeśli autorka uważa na przykład, iż mężczyzna w okresie letnim do oficjalnego stroju - garnituru - może założyć koszulę z krótkim rękawem...szkoda komentować. A takich rewelacji jest więcej. Książka dla osób, które nie wiedzą nic w temacie kreowania wizerunku, a i tak mam przekonanie, iż dzięki zawartym w niej radom można sobie biedy napytać.
Joanna Malinowska-Parzydło, Jesteś marką, Gliwice 2015
Książka ta pokazuje dobitnie, iż we współczesnych czasach każdy książkę napisać może. To zbiór myśli autorki sklejonych w jedną całość, która ma na celu promocję i sprzedaż usługi doradczej. Spodziewać można byłoby się jednak znaczenie więcej biorąc pod uwagę markę autorki.
Dan Schawbel, Personal branding 2.0, Gliwice 2012
Książka jest zdecydowanie lepsza i ciekawiej napisana niż dwie opisane powyżej. Rady w niej zawarte przeznaczone są głównie dla osób, które poszukują pracy, bądź też planują zwrot w swojej karierze. Polecam, choć wadą książki jest to, iż nie uwzględnia naszej polskiej specyfiki.
Sergiusz Trzeciak, Coaching marki osobistej czyli kariera lidera, Sopot 2015
Jak dotąd najlepsza książka z tego zakresu jaką miałem przyjemność przeczytać. Po pierwsze dlatego, iż lubię tego autora, po drugie dlatego, iż wie o czym pisze, bo jest praktykiem. Po trzecie - jego książki mają wysoce praktyczny wymiar - zawierają bowiem rady do zastosowania od razu, wprost. I niech nie zwiedzie Was tytuł, który zawiera "karierę lidera". Tę książkę powinien przeczytać absolutnie każdy, kto chce efektywnie funkcjonować we współczesnym świecie.
Zatem - najlepiej przeczytać je wszystkie, wyciągnąć wnioski i zastosować w praktyce :) Niemniej, ze względu na ograniczony czas - książka Trzeciaka to pozycja obowiązkowa dla każdego, komu zależy na budowaniu profesjonalnego wizerunku.
***
update 2/05/2017
Alina Stasiak, Droga do gwiazd, Lublin 2017Do biblioteczki książek o wizerunku dołączam najnowsza pozycję. Choć niewiele wnosi w sensie merytorycznej wiedzy, to zawiera wiele ciekawych historii związanych z budowaniem wizerunku polskich i zagranicznych ludzi showbiznesu. Przeczytamy zatem w niej o metamorfozach, zastosowanych strategiach czy też wpadkach, które nadszarpnęły wizerunkami gwiazd. Książka lekka w odbiorze, w sam raz na wakacyjną lekturę zamiast plotkarskich gazet.
update 2/04/2018
Marcin Żukowski, Ty w social mediach, Gliwice 2017
Z wielka przyjemnością dodam tę książkę do mojej listy tak, jak dodałem ją do podręcznej biblioteczki. Jedną z podstawowych zasad budowania wizerunku jest jego spójność, zaś w wieku internetu niewątpliwie należy kontrolować wizerunek w mediach społecznościowych. Książka dla wszystkich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz