Poniżej 13 wskazówek, które w sposób precyzyjny pokazują, jak budować
zaufanie. Po ich wdrożeniu masz szansę stać się wiarygodnym partnerem w
interesach, świetnym pracownikiem bądź pracodawcą, porywającym liderem, a
także lepszym współmałżonkiem i rodzicem.
Należy to robić krok po
kroku, zaczynając od budowy zaufania do siebie (rozumianego w tym
przypadku jako wiarygodność), w relacjach, w organizacjach, na rynku i w
społeczeństwie:
Mów wprost
Nazywaj rzeczy po imieniu. Posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Nie przeinaczaj faktów. Informuj, jakie jest twoje stanowisko w danej
sprawie. Bądź uczciwy. Mów prawdę. Nie manipuluj ludźmi, nie wypaczaj
prawdy. Nie stwarzaj fałszywego wrażenia.
Okazuj szacunek
To zachowanie opiera się na zasadach respektu, uprzejmości, uczciwości, miłości i grzeczności. Przeciwieństwem okazywania szacunku jest oczywiście brak szacunku wobec innych ludzi. Jest to powszechnie odbierane jako nieuprzejmość i stanowi wielki problem zarówno w pracy, jak i w domu. Przeciwieństwo to polega także na nieokazywaniu dbałości i troskliwości – albo dlatego, że rzeczywiście nie dbasz o ludzi, albo dlatego, że nie wiesz, jak to robić lub nie masz na to czasu.
Dbaj o przejrzystość
Bądź autentyczny i rzetelny i mów prawdę w taki sposób, by ludzie mogli ją zweryfikować. Przeciwieństwem dbania o przejrzystość jest ukrywanie, zaciemnianie, pogrążanie w mroku. Zachowanie takie oznacza tworzenie tajemnic,
odgradzanie się i odmowę otwartości. Możesz szybko zbudować zaufanie
poprzez bycie otwartym i szczerym w swoich zamiarach.
Naprawiaj krzywdy
Kiedy zbłądzisz, załatw to jak należy. Przepraszaj prędko. Napraw, gdy to możliwe. Zrekompensuj działaniami. Okaż pokorę. Nie staraj się zatuszować. Niech na drodze do naprawy błędów nie staje twoja pycha.
Okazuj lojalność
Hojnie okazuj uznanie. Doceniaj wkład innych w dokonania. Mów o innych ludziach tak, jakby byli obecni. Reprezentuj tych, którzy są nieobecni i nie mogą przemówić w swojej sprawie. Nie obgaduj innych za ich plecami. Nie ujawniaj poufnych informacji o innych.
Wykazuj się rezultatami
Wykazywanie się rezultatami jest sposobem przekonywania sceptyków. To sposób szybkiego budowania zaufania w relacjach, zyskiwania swobody i możliwości wyboru. Dbaj o historię osiągniętych rezultatów, rób rzeczy właściwe, działaj i wypełniaj to, do czego zostałeś przeznaczony. Realizuj rzeczy na czas i trzymaj
się budżetu. Nie obiecuj za wiele i nie rób za mało. Nie usprawiedliwiaj tego, czego nie zrobiłeś.
Doskonal się
Doskonalenie opiera się na zasadach nieprzerwanego wzrostu, uczenia się i zmian. Kiedy ludzie widzą cię jako osobę, która nieustannie się uczy, rozwija i odnawia – albo twoją organizację jako taką, która się rozwija, doucza, odnawia – nabierają zaufania do twojej zdolności sprostania wyzwaniom ciągle zmieniającego się środowiska.
Konfrontuj rzeczywistość
Podchodź do trudnych spraw bezpośrednio. To przenosi się na szybkość i koszty. Wyjaśnianie niepowodzeń pozwala na szybsze osiągnięcie rezultatów i wykazanie się kreatywnością i możliwościami. Prowadź rozmowy odważnie, nie bój się wyrażać swojego zdania. Nie unikaj prawdziwych problemów, prędzej czy później wrócą one do ciebie ze zdwojoną siłą.
Precyzuj oczekiwania
Ujawniaj i wyjaśniaj swoje oczekiwania. Nie zakładaj z góry, że oczekiwania są jasne i takie same po obu stronach. Rozmawiaj o nich i uzasadniaj je. Nie bój się negocjować, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie zawódź oczekiwań.
Przyjmuj odpowiedzialność
Wymagaj odpowiedzialności od siebie i innych. Przyjmuj
odpowiedzialność za rezultaty. Komunikuj jasno. Nie uchylaj się i nie
wymiguj od odpowiedzialności. Nie wytykaj palcem i nie obwiniaj innych,
gdy coś idzie źle.
Najpierw słuchaj
Posłuchaj, zanim się odezwiesz. Zrozum. Słuchaj uszami – a także oczami i sercem. Odkryj, jakie zachowania są najważniejsze dla ludzi, z którymi
pracujesz. Nie zakładaj, że wiesz, co jest dla drugiej strony
najważniejsze. Nie zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi – lub
wszystkie pytania.
Dotrzymuj zobowiązań
Jest to najszybszy sposób do zbudowania zaufania w każdej
relacji. Czy zobowiązania są jawne czy domyślne, mają ogromny wpływ na
szybkość działania i koszta. Niedotrzymywanie ich powoduje rodzenie się
wątpliwości, podejrzeń, cynizmu i nieufności. Dotrzymywanie zobowiązań
rodzi natomiast nadzieję i entuzjazm, zawierzenie i zaufanie, które
wspomagają osiąganie rezultatów.
Obdarzaj zaufaniem
Zamień „zaufanie” z roli rzeczownika w rolę czasownika. Podczas
gdy inne zachowania pomagają ci stać się człowiekiem lub liderem
bardziej godnym zaufania, to zachowanie pomoże ci stać się liderem
bardziej „ufającym”. Nie tylko buduje ono zaufanie, ale wzmaga ufność.
Przeciwieństwem jest nieufność, która stanowi przyczynę ogromnych
kosztów wszędzie, a zwłaszcza w organizacjach.
Pamiętaj, że podstawą – w każdym z tych przypadków – jest rozwój określonych cech charakteru i kompetencji!
źródło