Presupozycje - co to takiego?

Poprzedni post poświęciłem pytaniom (czytaj tutaj). Wspomniałem w nim o presupozycjach, czyli pytaniach które zawierają tezę. Narzędzie to, chętnie wykorzystywane, należy do arsenału technik wywierania wpływu. Jak to wygląda w praktyce?
Zapraszam!

Podczas komunikacji mogą nam przyświecać różnorodne cele. Często chcemy przekonać do czegoś naszego rozmówce czy nakłonić go do działania. jednym ze skuteczniejszych sposobów lingwistycznych stają się presupozycje. Jeśli przyjrzysz się większości reklam na pewno je zauważysz.

Jeśli usłyszysz zdanie:
Kiedy kupisz zmywarkę do naczyń, twoja żona będzie miała więcej czasu na seks z Tobą.
jaki przekaz został skierowany do Twojej podświadomości?
Otóż:
- kupisz zmywarkę do naczyń,
- masz żonę.
- Twoja żona może mieć więcej czasu.
- istnieje coś, co nazywa się „czas”.
- istnieje seks,
- można uprawiać z Tobą seks,
- Twoja żona nie będzie miała więcej czasu, jeżeli nie kupisz jej zmywarki do naczyń.
Ten ostatni przekaz jest najważniejszy, gdyż to prawdopodobnie o niego chodziło twórcy powyższego sloganu reklamowego.

Presupozycje można podzielić na parę kategorii. 
Pierwszym z nich będą presupozycje czasu.
Oto przykłady:
Powiedź mi jeszcze jakie jest Twoje największe marzenie, zanim zdecydujemy się na kolejne wspólne spotkanie.
Zanim zapiszesz się na nasze szkolenie, przemyśl, jak dużo chcesz dzięki niemu osiągnąć.
Przed podpisaniem umowy proszę przeglądnąć raz jeszcze tę ofertę, bo chcę, aby był pan absolutnie pewien swojej decyzji.
Przed wyniesieniem śmieci daj mi buzi, kochanie!
Będziemy badać ten temat dogłębnie tuż po dzisiejszej kolacji.
Zwróć uwagę jak wielkie znaczenie w komunikacji mają słowa: zanim, przed, w trakcie, podczas, po, jak już.

Kolejna grupa to presupozycje świadomości:
Zauważ, jak proste jest używanie tych technik w życiu.
Zauważ, jak proste może być używanie technik, które poznajesz na szkoleniu.
Możesz zauważyć, jak proste a zarazem skuteczne są techniki, których się właśnie uczysz.
Czy zauważyłeś, jak przydatne w życiu mogą być techniki, których uczysz się na tym szkoleniu?
Czy uświadamiasz sobie jak wiele zyskujesz na kontaktach ze mną?
Czy już wiesz w jaki sposób poznawane techniki poprawią standard Twojego życia?
Czy rozumiesz, jak to się dzieje, że od kiedy mnie poznałaś, z każdym dniem odczuwasz coraz więcej radości?
Nie wiem, czy uświadamiasz sobie fakt, iż to, czego właśnie się uczysz, zmieni twoje życie na zawsze.
Czy już wiesz, o której godzinie spotkamy się dzisiaj na kolacji?
Czy już zdajesz sobie sprawę, że na to zagadnienie można spojrzeć inaczej?
Czy już zauważyłeś, że to wszystko, czego się uczysz, jest niezwykle przydatne, skuteczne i praktycznie do zastosowania od razu?
Czy wiesz już, jak dobrze poczujesz się po wypiciu szklanki gorącej, aromatycznej herbaty w moim towarzystwie?
Nie wiem, czy już sobie uświadamiasz, jak wiele może osiągnąć człowiek, który planuje swój czas oraz konsekwentnie realizuje wcześniej wyznaczone cele.
Nie wiem, czy zdaje sobie pani sprawę z tego, że w tej sukience wygląda pani niezwykle atrakcyjnie i młodo.
W tej konstrukcji zakładamy, że dana informacja jest prawdziwa, zaś nasz rozmówca nie jest jeszcze tego świadomy - na co staramy się mu zwrócić uwagę.

Presupozycje, które zawierają liczebniki porządkowe:
Jakie szkolenie będzie najlepsze dla Pana organizacji na początek?
Kto będzie drugą osoba na której wypróbujesz działanie tych technik?
No dobrze – rozwiodłeś się – a jaki będzie Twój kolejny sukces?
O tym opowiem Ci podczas naszego następnego spotkania.
Co wypijesz, jako swojego pierwszego drinka?
Czy rozwiałem już pańskie ostatnie wątpliwości?

Presupozycje zawierający przymiotniki i przysłówki:
Jak dobrze idzie Ci nauka prezentowanych technik?
Jak bardzo chcesz wypróbować poznane techniki aby przekonać się o ich niezwykłej skuteczności?
Jak bardzo pragniesz kolejnego spotkania?
Jak dużo uzyskuje Pan dzięki naszej współpracy?
Jak bardzo lubisz pracować w naszej firmie?
Czy w pełni rozumiesz jak ważna jest Twoja praca?
Czy jesteś ciekawy jak szybko zaczniesz zarabiać więcej?
Jak bardzo chciałby pan zapewnić swojej firmie lepsze rozwiązania?
Czy do końca jesteś świadomy tego, że pracując z nami tak wiele zyskujesz?
Czy w pełni zdajesz sobie sprawę z tego, że lubisz pracę z nami?

Presupozycje opierające się o zmianę czasu:
Kiedy zaczniesz naprawdę zarabiać dobre pieniądze na które w pełni zasługujesz?
Wciąż tracisz czas unikając szkoleń z umiejętności, które podniosą Twoją skuteczność?
Czy nadal sabotujesz swoją działalność brakiem właściwych szkoleń dla swoich pracowników?
Kiedy przestaniesz w końcu marnować pieniądze na głupoty i zaczniesz współpracować z właściwym trenerem?
Przestań narzekać!
Gratuluję Ci wzięcia udziału w naszym szkoleniu, gdyż przestałeś narażać się na sabotowanie własnych działań w trakcie komunikowania się z innymi ludźmi.

To tylko oczywiście garść przykładów. Mam nadzieję, że już zauważyłeś jak pomocnym narzędziem w komunikacji są presupozycje. Co ciekawe, działają one za każdym razem i pozwalają przemycić do umysłu naszego rozmówcy określone treści.

Podczas jednego z moich szkoleń uczestnicy stwierdzili, że stosowanie presupozycji jest nieuczciwe. Niemniej warto pamiętać, że to tylko narzędzie, które samo z siebie nie jest ani dobre, ani złe - zależy natomiast od intencji, w jakiej zostanie zastosowane. Mam nadzieję, że przemyślałeś już ten temat, aby się ze mną zgodzić w tej kwestii.

Pozdrawiam i do następnego razu :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz