Jak dokonać oceny swojego miejsca pracy?

Można tego dokonać za pośrednictwem 12 pytań zaproponowanych przez Marcusa Buckingham'a (Po pierwsze: Złam wszelkie zasady). Oto one:
  1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
  2. Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy?
  3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
  4. Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułem się choć raz doceniony lub czy byłem pochwalony za swoją pracę?
  5. Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę?
  6. Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie do tego, abym  się daje rozwijał?
  7. Czy w pracy liczy się moje zdanie?
  8. Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że moja praca, która wykonuję, jest ważna?
  9. Czy moi współpracownicy są wewnętrznie zdeterminowani, by wykonywać swoją pracę na najwyższym poziomie?
  10. Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela?
  11. Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?
  12. Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?
Buchingham uważa, iż jeśli pracownik odpowie twierdząco na wszystkie pytania - to znaczy, iż jego miejsce pracy jest idealne. Co ciekawe, opisuje on bardzo szerokie badania, z których wynika jasno, iż "to właśnie przełożony, a nie płaca, apanaże, dodatkowe korzyści czy charyzmatyczny przywódca na najwyższym szczeblu, ma największy wpływ na tworzenie atmosfery miejsca pracy. (Bezpośredni) menadżer jest tutaj postacią kluczową".