- Szefie przyjrzałem się fluktuacji naszych klientów. Z danych wyszło mi, że w zeszłym roku straciliśmy 5% odbiorców. Czy to dużo?
- To dużo i mało zarazem. Zobacz...
...nasza organizacja obsługuje około 64 000 klientów. Jeśli odejdzie ich 5% to odejdzie ich 3 200. To teoretycznie mało. Niemniej powinniśmy policzyć koszty utraty tych 5%.
Nasz przeciętny klient przynosi 40 000 zł obrotu rocznie. Jeśli ubywa nam 3 200 klientów to oznacza, że tracimy 128 000 000 zł rocznego obrotu. Nasza średnia marża (przeczytaj więcej tutaj) wynosi 10%. Oznacza to, że uszczuplenie naszego portfela klientów spowoduje brak zysku/stratę na poziomie 12 800 000 zł.
Zatem, czy 5% to dużo czy mało?
Punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia. Myślenie strategiczne, różni się również od myślenia i planowania operacyjnego i taktycznego. Szersze spojrzenie, długofalowość, nie można zapominać o tych aspektach, zwłaszcza jeżeli odpowiadamy za każdy aspekt życia naszej organizacji.
OdpowiedzUsuń